דלג לתוכן

עוזבים את הבית לטובת הגדלת הפרנסה

יותר ויותר פרילנסרים מגלים את יתרונות מתחמי חללי העבודה המשותפים רונית מורגנשטרן

עוזבים את הבית לטובת הגדלת הפרנסה

שכירת חללי עבודה הפכה לטרנד שהולך וצומח בקצב גדול בשנים האחרונות. ההערכה היא שיש בארץ כ-150 מתחמים כאלה, שליש מהם בתל אביב והשאר במרכז, אך גם בפריפריה הרחוקה יותר מגלים את מתחמי העבודה המשותפים שקמים במספרים הולכים וגדלים.

מתחמי חללי העבודה משכו בהתחלה בעיקר חברות קטנות, סטארט אפים ובעלי מקצועות חופשיים, שהמתחמים נתנו להם פתרון של משרד בסגנון "הכול כלול", בלי לדאוג לשכירת משרד, חניה, שירותי ניקיון, תשלום ארנונה ואיבזור מלא, כולל חדר ישיבות חכם.

בשנתיים האחרונות גילו גם הפרילנסרים את יתרונות חללי העבודה והם הופכים להיות חלק משמעותי בהם. פרילנסר מזוהה בעיקר עם עבודה מהבית, כשכול מה שצריך זה מחשב, טלפון ומטבח צמוד... עבודות הפרילנסר נפוצות בעיקר בתחומי מקצוע ספציפיים, כגון: עיתונאות, פרסום, גרפיקה, כתיבה טכנית, תרגום, שירותי ייעוץ שונים, ובשנים האחרונות גם בתחום המחשוב, תכנות אתרים, בניית אתרים, עיצוב אתרים, שיווק באינטרנט ועוד.

העבודה מהבית נתפסה כיתרון משמעותי – חיסכון בשכירת משרד, לא צריך להתלבש במיוחד ואפשר לעבוד עם הטריינינג או מכנסיים קצרים וגופיה; לא צריך להוציא כסף על אוכל בחוץ ואפשר לעשות הפסקות מתי שרוצים.

 

לרשימת חללי העבודה בישראל

 

יש קשיים בעבודה מהבית

הרבה פרילנסרים גילו שדווקא די קשה לעבוד מהבית, במיוחד כשיש ילדים קטנים שמפריעים למהלך העבודה השוטף – מכירים את זה כשאתם מדברים עם לקוח, מנכ"ל חברה גדולה, והילד הפעוט שלכם צורח ברקע כדי לקבל את תשומת לבכם? אז אתם צריכים להתנצל בפני המנכ"ל, לצעוק לבן/בת הזוג לקחת את הילד בבקשה, ואם אתם לבד בבית, לא פעם אתם פשוט מבקשים לשוחח עם הלקוח במועד מאוחר יותר? לא כל הלקוחות סלחניים, וספק אם אותו לקוח יחשוב שאתם רציניים וירצה לעבוד אתכם.

יש שאמרו לנו, שהיה להם קשה לעבוד כל היום בבית בלי נפש חיה לדבר אתה, כשהמקרר קרוב מדי וכל כמה דקות ניגשים אליו ובודקים מה יש לנשנש, ומנשנשים ומשמינים ולא מנחת. גם הטלוויזיה וחדר השינה קרובים מדי ומפתים להפסקות מנוחה ארוכות שפוגעות בפריון העבודה שלהם ובתפוקה. אין ספק שעבודה מהבית מצריכה משמעת עצמית גבוהה מאוד, ולא כולם ניחנו בה.

פתאום מצאו עצמם פרילנסרים רבים מתגעגעים למשרד משלהם מחוץ לבית – לקום בבוקר, לצאת מהפיז'מה, להתלבש ו"לצאת לעבודה", לעבוד בסביבה מפרה וללא הפרעות ופיתויים שהבית מביא עמו.

שילוב מנצח של שני העולמות

האופציה החדשה שגילו פרילנסרים היא כאמור חללי העבודה המושכרים במתחמי עבודה משותפים. זו אופציה שמשלבת את שני העולמות – מצד אחד, בדומה לבית, אין צורך לשכור משרד על כול ההוצאות הכרוכות בו, האינטימיות נשמרת יחסית, ויש מטבחון עם קפה חינם. מצד שני, אתם "יוצאים לעבודה", שזה כבר מעמד מחייב יותר מבחינת הרצינות בהשקעה שלכם בעבודה; כול בוקר אתם מוצאים את שולחנכם נקי והסביבה נקייה ומהודרת, יש מדפסת ומכונת צילום ומחשב כמובן, והכי חשוב – יש סביבכם אנשים, ולא סתם אנשים אלא בעלי מקצוע שיכולים להפרות אתכם ברעיונות חדשים, לשתף אתכם פעולה, להביא לכם לקוחות ואולי גם לבנות אתכם מיזמים חדשים. גם היעדר הפיתויים הקיימים בבית מביאים לכך שהעבודה שלכם תהיה יעילה יותר התפוקה שלכם תהיה גבוהה יותר. ההוצאה המדוברת היא זולה יחסית – עמדת עבודה במתחם חללי עבודה מושכרת בכמה מאות שקלים בחודש. בקיצור, הרבה מאוד פרילנסרים (בהערכה גסה כ-20% מעמדות העבודה במתחמי החללים המשותפים מושכרים לפרילנסרים) הבינו שכדאי לעזוב את הבית לטובת הפרנסה. רבים מהם אף הצליחו להרחיב את העסק שלהם והפכו לחברה.

הזול הוא לפעמים יקר

כך למשל מספר רועי אלמוג, בעלי חברת אינפונטו בע"מ המשווקת תוכנה לגיוס עובדים, ששוכר חלל עבודה במאש במודיעין: "3 שנים עבדתי כפרילנסר מהבית. הפלוס היה שאין הוצאות וכול מה שצריך זה שולחן ומחשב. אבל מהר מאוד גיליתי שהאפקטיביות שלי לא טובה. א. הצורך במשמעת עצמית הוא אדיר. פה רוצים לשמוע חדשות, ופה לנוח. ב. שעות העבודה היו מצומצמות – מרגע ששמים את הילדים בגן ובבית ספר ועד שהם חוזרים הביתה. כמו כן הפכתי לברירת מחדל בכול מה שקשור ללהיות עם הילדים כשהם חולים ולקחת אותם לרופא, ולבצע משימות שאשתי מבקשת. ואז מצאתי את עצמי פתאום עובד בלילה כדי להשלים את העבודה.

מאז שאני פה, זה כמו ללכת לעבודה – זו תבנית קבועה. שילמת – אתה רוצה להפיק את המקסימום, ואז אתה בא קודם כול מגולח ומסודר; יש לך שולחן משלך, יש שירותים שחוסכים זמן – אפילו לשטוף כוס ולהכין קפה אתה לא צריך לעשות בעצמך, וזה דקות יקרות. גם המשמעת העצמית גוברת –יושבים מסביבך אנשים שעובדים, אז לא נעים לך להתבטל. בעבודה בחללי עבודה יש מכפילי כוח שלא חושבים עליהם – לדוגמא, יש לך את האפשרות להתייעץ עם מי שיושב לידך אם הטקסט שניסחת מנוסח טוב. אתה מוקף בבעלי מקצוע, שאתה מכיר ואת יכולתיהם-כך שאתה לא צריך לחפש כאלו בחוץ. לכן היכולת שלך להתקדם ולקדם את העסק שלך היא מאוד טובה. אני היום בעלי חברה שבה 5 אנשים. לא הייתי מסוגל להתקדם באופן כזה ובמהירות כזאת, אם הייתי נשאר בבית".

התמורה שווה

איתן יריב הוא בעל סוכנות בוטיק לפרסום ושיווק באינטרנט בשם "וואו - שיווק באינטרנט" ומזה מספר חודשים הוא שוכר חלל עבודה ב"אופיקס" (Offix) שבראשון לציון. בתחילת דרכו עבד עם חבריו לסוכנות בחדר (צימר) בחצר ביתו שבראשון לציון. מספר איתן: "היה נוח בעיקר מבחינה כלכלית לעבוד מהבית, כי לא שילמנו ארנונה נוספת ולא היו הוצאות. אבל זה בכל זאת לעבוד צמוד לבית, והיה קשה להפריד בין החיים האישיים לעסק, מה שפגע בתפוקה של העסק. למעשה ההכרות שלי עם אופיק (OFFIX) ראשל"צ הגיעה מכך שהייתי מגיע לבניין בו הם ממוקמים כדי להתאמן, ולפני כמה חודשים העברתי את העסק לשם. כיום אני מתאמן בבוקר בחדר הכושר ומשם עולה לעבודה. מאז שאנחנו באופיקס נפתחו לנו הזדמנויות, יש לנו חדר ישיבות מעוצב שבו אפשר לארח לקוחות ויותר קל לסגור בו עסקאות, יש סיעור מוחות עם השוכרים האחרים שמביאים גם עבודה אחד לשני ותורמים ברעיונות. התמורה בהחלט שווה לתשלום. כיום אנחנו בהתרחבות ומגייסים עובדים חדשים".

לאתר אופיקס

משרדי אופיקס ראשל

משרדי אופיקס ראשל"צ

אווירה של עשייה

גם עמית עובד מזה מספר חודשים ממתחם "אופיקס" שבראשון לציון. יש לו בית תוכנה והוא מפתח אתרים, אפליקציות ועוד ועוד. עד לפני מספר חודשים הוא עבד מהבית: "זה לא היה נוח לארח אנשים מהעבודה בבית הפרטי שלי. היו גם הפרעות מהילדים, והפרעות מהצד שלי למשפחה כי עבדנו עד שעות מאוחרות," מספר עמית ומוסיף: "באתי ל"אופיקס" כדי להתרשם ולמחרת כבר עברתי למתחם. פה אני נהנה משקט תעשייתי, בלי לחץ מהבית; יש פה אווירה של עשייה, הכרתי אנשים ויצרתי קשרים מסחריים. אני מאוד מרוצה".

עדיין מתלבטים באיזה space לבחור?התייעצו עם המומחים שלנו.

   
  • Avater support - אווטר תמיכה