דלג לתוכן

מסרבים להתחייב

מתחמי המשרדים המשותפים (co-working spaces) צומחים בפראות בישראל. מה עושה את זה כה אטרקטיבי לחברות וליזמים שבוחרים לעבוד דווקא משם

מסרבים להתחייב

בתוך 4 שנים, הוקמו מעל 10,000 חללי עבודה משותפים ברחבי העולם. למעלה מ- 100 כאלו קיימים כבר בסטארט-אפ ניישן שלנו. בירות חינם, שולחנות סנוקר, טניס שולחן, פינות רוגע, מנטורינג והמון הטבות – אלו רק חלק ממה שמציעים המתחמים השונים לחברה שבאה לשכור שם מספר חדרים, או ליזם הצעיר שרק מבקש מקום זמני להתמקם עם המחשב הנייד שלו.

לבעלי המתחמים, העיסקה כדאית וברורה. הם רוכשים שטח תעשייתי. בדימיון רב, קריאטיביות עיצובית, תכנון קפדני, וניהול נכון – הופכים את החלל לאזור המושכר מספר פעמים בשנה, במחיר גבוה יותר לכל מטר, ולמעשה מחולל תשואה גבוהה משמעותית מהשכרת המתחם לשוכר יחיד לתקופה ארוכה, כנהוג בשוק המשרדים המסורתי. אך ליזמים ולחברות, מה גורם להם להתנפל בתשוקה על המתחמים השונים ולייצר ביקוש עצום לכל מתחם?

  1. גמישות בזמנים. חללי העבודה השונים מציעים לרוב מספר מסלולי שכירות. לרוב החל מחודש של השכרה, לעתים אפילו לתקופות קצרות יותר בנות שבוע או ימים, כך שכל שוכר יכול למעשה להתחיל את המגורים שלו, לראות כי טוב, לא להתחייב לנישואים ארוכים, וכך להבטיח כי בעולם התזזיתי בו הוא מנסה להקים את המיזם שלו, בו שום דבר אינו קבוע – גם שכר הדירה שלו אינו קבוע ולמעשה צמוד לתקופת ההצלחה שלו. ההחלטה על שכירת מקום יכולה להתבצע מהיום למחר, בדומה לכל בית מלון, וגם חוזי ההשכרה אחידים ופשוטים למדי.
  2. גמישות בשטח. אנו מתחילים עסק, אם התמזל מזלנו הוא צומח עד מהרה ונדרש לעוד עובדים, עוד שטח ועוד חדרי ישיבות. בעולם חללי העבודה המשותפים הכל גמיש, גם שטח ההשכרה. וכן, גם במקרה וינטשו אותנו ונזדקק לשטח קטן יותר פתאום – אפשר גם להתכווץ חזרה על נקלה. ניתן לראות כיום גם חברות גדולות מאד, אשר התיישבו בחללי העבודה המשותפים.
  3. מיקומים שונים. פריסת חללי העבודה מאפשרת לנו לבחור את המיקום שמדליק אותנו, קרוב לנו, נגיש אלינו, נכון לנו. אמנם בישראל רוב המתחמים מרוכזים בתל-אביב, אך ניתן למצוא מתחמים כמעט בכל אזור משמעותי בארץ. הרשתות השונות מאפשרות לשוכר גם לנדוד לעתים בין מתחמים, כך שיכול להיות במתחם המרכזי ששכר, אך לעצור ולעבוד גם בחלל אחר של הרשת, כשהזדמן לעיר אחרת.
  4. שירותי ערך מוסף. המתחמים מציעים שירותים אשר לכל יזם צעיר הן טירחה ועלות נוספת על מנת לקיימם. הדפסות, שירותי דואר, תאים נעולים, מקלחות, חדרי ישיבות, וויי פיי מהיר וחופשי, צוות אדמיניסטרטיבי במתחם ועוד.
  5. בריאות וכושר. מתחמים אחדים מקיימים בחלל גם חדר כושר, חוגים המתבצעים בהם במהלך השבוע, הדרכות תזונה, שולחנות פינג פונג ועוד. כך יכול היזם העובד סביב השעון, לפרק את המתחים ואת הגוף שלו, מבלי ממש לצאת מהמתחם.
  6. שתיה ומזון. רוב המתחמים מציעים קפה ותה ושתיה קלה חופשית. חלקם גם מפנקים בברזי בירה ככל שנוכל לשתות. יש אפילו המפזרים כיבוד קל ופירות במהלך היום. כל אלו הם דברים החוסכים כסף וזמן לרבים מאיתנו הנדרשים לכך בהקמת משרד חדש. מתחמים רבים סוגרים גם הטבות במסעדות בסביבתם, בין באמצעות כרטיסי הסעדה ובין באופן ישיר.
  7. שיתופיות. אולי מילת המפתח בשנת 2017 היא שיתופיות. בכל תחום. ואין מקום מובהק יותר בו השיתופיות באה לידי ביטוי – מאשר במתחם העבודה המשותף. במקומות כאלו אנו פוגשים קולגות להתייעץ איתם, ספקים לעבוד מולם, לקוחות חדשים, עובדים אפשריים, שיתופי פעולה, מיזוגים, עסקאות, קשרים, ואפילו זוגיות. הכל מתרחש שם. במקום לשכור משרד עצוב ובודד, אנו מקבלים כר נרחב של יזמים וחברות השותפים לאותה דרך שבה בחרנו – לעבוד ממוקד, במקום משותף.
  8. העשרה. ישנם מתחמים המוסיפים אפשרויות מפגש עם מנטורים, הרצאות של בכירים מהתעשייה, ימי דמו-דיי עם משקיעים פוטנציאליים, חלוקת מאמרים וחומר רלוונטי, ולמעשה כל דבר המסייע ליזמים להשתדרג ולהתקרב לכיבוש היעדים שלהם.

ומה בעתיד?

שני טרנדים לוהטים פוגשים את הענף הצומח והמשגשג הזה. מתחמי עובדה משותפים מוסיפים קומות מגורים. ולמעשה מותחים את הקונספט שבו היזם עובד במשותף, לאזור מגורים בו היזמים יכולים לקבל חדרי שינה, מקלחות, סלונים וחדרי אירוח, חדרי צפיה. כך למעשה מקבל היזם השוכר םתרון כולל לצרכי העבודה וצרכי המגורים שלו, במחיר וגמישות המאפשרים לו להתרכז במיזם שלו, מבלי לבזבז זמן על שיחות עם בעל הבית לגבי דוד השמש או הנזילה בכיור. Wework השיקה את welive, וניתן לראות במתחמים אלו את מתיחת הקונספט בשלמותו.

טרנד נוסף אשר היה קיים הרבה שנים, ועתה צובר תאוצה – השכרת חללי עבודה גמישים בתוך חברות מסוריות וקיימיות. משרד עורכי-דין המשכיר שני חדרים, חברת הייטק המשכירה חדר, משרד פרסום האפשר לכמה יזמים להתגורר בו ועוד. כלכלה שיתופית אמיתית. כל חברה שמה במרקטפלייס את החלל להשכרה, ובדומה למה שהתרחש בעולמות הדירות לטווח קצר – כך גם במשרדים. התחייבות זה פאסה, כבר אמרנו.

עדיין מתלבטים באיזה space לבחור?התייעצו עם המומחים שלנו.

   
  • Avater support - אווטר תמיכה